
Estera Anghelescu, Kaufland România: Ne dorim ca toate produsele și serviciile noastre să fie accesibile și persoanelor cu dizabilități
Estera Anghelescu, Director de Recrutare și Employer Branding la Kaufland România, discută despre importanța integrării și accesibilității în peisajul economic și social actual. Participarea Kaufland la acest eveniment reflectă angajamentul companiei de a promova un mediu de lucru inclusiv și de a facilita întâlniri constructive între organizații și beneficiari.
Interviul explorează motivele care au determinat Kaufland să se alăture AccessABILITY Expo, modul în care obiectivele companiei se aliniază cu misiunea evenimentului și impactul pe care acesta speră să-l aibă asupra comunității persoanelor cu dizabilități din România.
Ce a motivat organizația dumneavoastră să se alăture AccessABILITY Expo?
Estera Anghelescu: În primul rând, ne-am bucurat să vedem această inițiativă, despre care credem că este cu adevărat necesară în România, în contextul actual de business și pe piața muncii. Avem nevoie de contexte în care beneficiarii și organizațiile să se întâlnească cu furnizorii care propun produse și servicii ce contribuie la accesibilizarea și incluziunea persoanelor cu dizabilități sau care sunt dezvoltate chiar de persoanele cu dizabilități, așa cum sunt UPA-urile (Unitățile Protejate Autorizate) cu care obișnuim și noi, în Kaufland România, să colaborăm.
Avem o legislație în vigoare care încurajează aceste parteneriate între astfel de furnizori și organizații, însă uneori puntea între cele două nu se creează. Tocmai de aceea considerăm că un astfel de eveniment este foarte util, iar noi ne bucurăm că putem susține organizarea lui.
Cum se aliniază misiunea companiei dvs. cu obiectivele AccessABILITY Expo?
Estera Anghelescu: Kaufland România împărtășește o misiune comună cu AccessABILITY Expo, și anume: promovarea unei culturi a accesibilității și incluziunii atât în mediul de afaceri, cât și în societate. În cei cinci ani de la lansarea programului A.C.C.E.S. (Angajare de Candidați cu Cerințe și Evoluții Speciale), ne-am propus să creștem constant numărul de angajați cu dizabilități în companie.
Însă misiunea noastră depășește granițele organizației, contribuind prin acțiuni de conștientizare, educare și sensibilizare la integrarea persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii și în societate. Evenimentul AccessABILITY Expo contribuie la această misiune și la transformarea societății românești într-un loc mai incluziv.
Ce rezultate specifice sperați să obțineți prin implicarea dumneavoastră?
Estera Anghelescu: Pe lângă dorința de a contribui la această misiune comună, despre care am menționat mai sus, ne dorim să facem cunoscut programul A.C.C.E.S. atât persoanelor cu dizabilități, cât și companiilor care doresc să facă demersuri pentru angajarea acestora, dar nu știu de unde să înceapă. Vrem să împărtășim din experiențele noastre și, la rândul nostru, să învățăm de la alte organizații participante la eveniment.
De asemenea, dorim să sensibilizăm publicul prin experiențele imersive pe care le-am prezentat și în cadrul evenimentului aniversar de la Muzeul MINA din luna mai, realizate în parteneriat cu aceștia. Și nu în ultimul rând, să identificăm parteneri potențiali care să contribuie la dezvoltarea ulterioară a programului A.C.C.E.S.
Puteți descrie orice inițiative anterioare întreprinse de compania dvs. pentru a sprijini comunitatea persoanelor cu dizabilități?
Estera Anghelescu: Din fericire, am ajuns la un număr atât de mare de astfel de inițiative încât îmi este greu să selectez una singură, așa că voi menționa câteva dintre cele mai recente. Voi începe cu cea mai importantă, din punctul nostru de vedere, care, de fapt, reprezintă obiectivul principal al tuturor acțiunilor noastre pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități: creșterea numărului de angajați cu dizabilități în companie.
În acest an, am ajuns la peste 450 de colegi cu dizabilități, iar un alt obiectiv important este că am reușit să integrăm acești colegi în aproape toate departamentele companiei.
Prin urmare, putem spune că astăzi avem capacitatea și deschiderea de a acomoda persoane cu diferite tipuri de dizabilități, experiențe profesionale și aptitudini.
În plus, organizăm recurent evenimente de promovare a acestor locuri de muncă, dar și de creștere a gradului de conștientizare, evenimente în care sunt implicați chiar colegii noștri, cum sunt Delia și George. Anul acesta, am organizat Caravana A.C.C.E.S. la nivel național, în care, timp de 4 luni, am străbătut mai multe orașe din țară, alături de colegul nostru George Baltă, fost jucător de rugby și actual maratonist în scaun rulant, și de regizorul Tedy Necula, pentru a promova integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii și a organiza proiecția filmului “Mai departe”, inspirat din viața lui George.
Evenimentul aniversar de la Muzeul MINA din luna mai, organizat cu ocazia Zilei Globale a Conștientizării Accesibilității (Global Accessibility Awareness Day), a marcat 5 ani de la lansarea programului A.C.C.E.S. și a reunit colegi, parteneri, susținători și promotori ai acestui program. Participanții au putut afla mai multe despre povestea acestui program și obiectivele lui, au avut parte de experiențe senzoriale imersive și au văzut galeria „ALT Portraits / Portrete Alternative”, o expoziție de portrete ale angajaților din echipa Kaufland, accesibilizate pentru persoanele cu dizabilități.
Dincolo de aceste proiecte ample, desfășurăm lunar acțiuni de sensibilizare. Un exemplu în acest sens este seria de video-uri realizate împreună cu George, prin care ne-am propus să educăm oamenii despre impactul pe care preconcepțiile, gesturile și comportamentele cotidiene îl au asupra persoanelor cu dizabilități și cum putem face mici schimbări pozitive care să le aducă un real ajutor.
Cum intenționați să interacționați cu participanții în timpul evenimentului?
Estera Anghelescu: Așa cum o facem de fiecare dată: cu foarte multă deschidere și transparență. Ne dorim ca oamenii să perceapă acest eveniment ca un spațiu de întâlnire și comunicare fără bariere, unde să schimbăm idei, cunoștințe, să înțelegem nevoile și să ne sprijinim reciproc. De aceea, vom fi prezenți atât în cadrul panelurilor pentru a povesti despre experiențele noastre și a răspunde la întrebările publicului, cât și cu activități menite să sensibilizeze participanții.
Pentru cei care sunt în căutarea unui loc de muncă sau au nevoie de mai multe informații înainte de a lua această decizie, vrem să le transmitem că vom fi acolo în special pentru ei: să ne cunoască, să le răspundem la întrebări și să îi ajutăm să facă acest pas important în viața lor.
Ce produse sau servicii oferă compania dvs. care se adresează în special persoanelor cu dizabilități?
Estera Anghelescu: La Kaufland, ne dorim ca toate produsele și serviciile noastre să fie accesibile și persoanelor cu dizabilități. De aceea, desfășurăm în mod continuu acțiuni de accesibilizare a magazinelor noastre, dar și a spațiilor de lucru. Ne-am dori să ajungem într-o societate în care să nu mai
existe produse și servicii exclusiv pentru persoanele cu dizabilități, ci tot ceea ce există să poată fi accesat și utilizat și de către persoanele cu dizabilități. Este un scenariu ideal la care sperăm să reușim să ajungem, însă până atunci continuăm să ne adaptăm pentru a putea servi nevoile și așteptările acestei categorii de clienți și angajați.
Același lucru este valabil și pentru locurile de muncă. Deși este evident că există cerințe specifice pentru fiecare loc de muncă în parte, care presupun un efort fizic ridicat sau un grad de autonomie crescut, am gândit programul A.C.C.E.S. astfel încât să putem acomoda cât mai mulți colegi cu diferite tipuri de dizabilități în toate departamentele companiei.
Ce impact sperați să aibă implicarea dvs. asupra participanților și asupra comunității persoanelor cu dizabilități în general?
Estera Anghelescu: Suntem mândri că putem contribui la prima ediție a acestui eveniment și sperăm că va fi doar începutul unei serii lungi și de succes, care să fie utilă atât pentru organizații și furnizori, cât și pentru angajați și candidați. Pentru noi, acest parteneriat reprezintă un alt mod de a ne arăta sprijinul față de persoanele cu dizabilități și de a transmite că suntem conștienți de dificultățile cu care se confruntă, dar și că, iată, lucrurile încep să se schimbe în bine. Este important să aducem această temă în atenția societății, pentru ca toată lumea să conștientizeze că este nevoie de schimbare și de acțiune.
Cât de importantă este responsabilitatea socială corporativă (CSR) pentru compania dvs. și cum se încadrează acest eveniment în strategia dvs. de CSR?
Estera Anghelescu: Incluziunea persoanelor cu dizabilități face parte din strategia de Resurse Umane, dar și de CSR a Kaufland România și reflectă „S”-ul din această abreviere, care reprezintă socialul. Pentru noi, acest aspect face parte din unul dintre pilonii principali care se referă la oameni. Tema Diversității și Incluziunii este mai amplă și include, printre altele, egalitatea de gen, anti-discriminare, diversitatea echipei noastre, femei în roluri de conducere, angajarea tinerilor și a persoanelor de peste 45 de ani.
Programul A.C.C.E.S. se evidențiază prin complexitatea lui, durata și impactul pe care a reușit să îl aibă atât în organizație, cât și în afara ei. Ne selectăm cu atenție atât partenerii, cât și evenimentele la care decidem să participăm, deoarece este important ca acestea să se alinieze cu valorile și obiectivele noastre.
Există sesiuni sau activități specifice în cadrul evenimentului care vă încântă în mod deosebit sau în care sunteți implicat?
Estera Anghelescu: Suntem nerăbdători să descoperim zona de expozanți și soluțiile acestora. Totodată, ne-am propus să contribuim și noi în această zonă cu activări interactive, care sperăm să aibă un efect de sensibilizare asupra participanților și să îi ajute să empatizeze și să înțeleagă mai bine experiențele cu care se confruntă persoanele cu dizabilități.
Cum veți măsura succesul participării dvs. la AccessABILITY Expo?
Estera Anghelescu: Sperăm ca acest eveniment să reușească să atragă un public cât mai numeros. Obiectivul nostru principal este să facem cunoscut programul A.C.C.E.S. și rolurile pe care le avem deschise în companie pentru persoanele cu dizabilități, precum și să atragem acești candidați. Totodată, avem deschiderea și dorința de a identifica noi parteneri și furnizori potențiali în cadrul acestui eveniment, despre care avem toată încrederea că va fi unul reușit!